25 Lutego 2021

Nowe etykiety na oponach – co należy wiedzieć?

Wraz z 1 maja nadchodzą zmiany w etykietowaniu opon, które ułatwią konsumentom szybsze pozyskanie informacji na temat wybranych właściwości ogumienia. Nowa etykieta będzie zawierać obecne, a także dodatkowe parametry produktu. Prócz dodania informacji o 3PMSF, przyczepności na lodzie, klasy hałasu toczenia oraz karty informacyjnej produktu, dystrybutorzy opon powinni zwrócić uwagę na nowy wymóg etykietowanie opon ciężarowych (C3). W dalszej części artykułu omówimy najistotniejsze zmiany, które zostały wprowadzone zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów z dnia 25 maja 2020 r.

Nowy wzór etykiety

Nowa etykieta została rozszerzona o dodatkowe informacje, z którymi nabywca opon powinien zapoznać się przed ich zakupem. Dzięki zastosowaniu kodu QR (znajdującego się w prawym górnym rogu nowej etykiety), kupujący będzie mógł uzyskać niezbędne informacje za pomocą urządzenia wyposażonego w czytnik tych kodów. Pod kodem, będą także znajdować się informacje, dotyczące konkretnego egzemplarza produktu:

  • marka,
  • rozmiar,
  • identyfikator typu opony,
  • typ opony.

Nowy wzór etykiety

Nowa etykieta została rozszerzona o dodatkowe informacje, z którymi nabywca opon powinien zapoznać się przed ich zakupem. Dzięki zastosowaniu kodu QR (znajdującego się w prawym górnym rogu nowej etykiety), kupujący będzie mógł uzyskać niezbędne informacje za pomocą urządzenia wyposażonego w czytnik tych kodów. Pod kodem, będą także znajdować się informacje, dotyczące konkretnego egzemplarza produktu:

Źródło: https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/energy-efficient-products/tyres_en

Nowy wzór etykiety będzie zawierał takie informacje jak:

  • Nazwa producenta opony / marka opony
  • Kod QR
  • identyfikator typu opony
  • Rozmiar opony
  • Klasa opony
  • Efektywność paliwowa opony
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni
  • Zewnętrzny hałas toczenia.
  • 3PMSF
  • Piktogram przyczepności na lodzie

Nowe etykiety, które zostaną wprowadzone wraz z 1 maja, będą dotyczyć opon wyprodukowanych po 1 maja 2021. Oznacza to, że wszystkie produkty wytworzone do 30 kwietnia, nadal będą oznaczane obecnie obowiązującą (do 1 maja 2021 r.) etykietą.

Najważniejsze zmiany

  • Uproszczenie klasyfikacji oporów toczenia i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni.
  • Uzupełnienie informacji o poziomie hałasu poprzez dodanie klasyfikacji literowej: A, B, C. Zastąpią one graficzne odwzorowanie poziomu hałasu.
  • Dodanie piktogramu informującego o tym, czy jest to opona z przyczepnością na śniegu – 3PMSF
  • Dodanie piktogramu informującego o tym, czy jest to opona bez kolców z przyczepnością na lodzie, zgodną z nową normą ISO.
  • Etykietowanie opon klasy C3 – opon ciężarowych.
  • Reklasyfikacja opon z zakresu oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony obecnej klasy E zostaną przyporządkowane do pustej (obecnie) klasy D, a opony oznaczone literami F i G będą przypisane do klasy E.
  • Wprowadzenie kodu QR łączącego z bazą danych EPREL, w której znajduje się karta informacyjna produktu, wprowadzona bezpośrednio przez producenta opony.

3PMSF – co oznacza?

Symbol składający się z graficznego przedstawienia góry o 3 szczytach oraz płatka śniegu jest informacją o przyczepności opony na ośnieżonej drodze. Symbol ten oznacza, iż opona, na której jest umieszczona grafika, jest wykonany z odpowiedniej mieszanki gumowej oraz ma bieżnik, stosowny do zimowych warunków.

Handlujesz oponami? Zapoznaj się z tymi obowiązkami!

Wraz z wejściem w życie nowego rozporządzenia, obowiązkiem każdego sprzedawcy, dystrybutora, czy dostawcy opon będzie:
1. Bezpłatne dołączenie odpowiedniej etykiety opony w formie naklejki do każdej sztuki sprzedanej opony.
2. Dołączenie etykiety do oferty opony, w taki sposób, by klient mógł zapoznać się z jej treścią przed dokonaniem transakcji.
3. Umieszczanie etykiety opony w każdym wizualnym materiale promocyjnym, zawierającym graficzne przedstawienie opony (banner reklamowy na stronie internetowej, reklama w Mediach Społecznościowych itp.).
4. Umieszczanie etykiety opony i dostępu do karty informacyjnej w pobliżu podawanej ceny produktu (np. na stronie internetowej) lub za pomocą wyświetlania rozwijanego.
5. W przypadku sprzedaży ogumienia drogą telefoniczną, sprzedający ma obowiązekpoinformować klienta końcowego o dostępie do etykiety opony i karty informacyjnej produktu za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej i/lub dostarczając egzemplarze etykiety przed sprzedażą.
6. W przypadku sprzedaży ogumienia na odległość, sprzedający ma obowiązek poinformować klienta końcowego o dostępie do etykiety opony i karty informacyjnej produktu za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej i dostarczyć egzemplarz etykiety przed dokonaniem aktu sprzedaży.